Basisopleiding

Om de kwaliteit en kwantiteit van bewegen te optimaliseren, wordt gestart met de basisopleiding. Leerkrachten leren hoe ze kwalitatief bewegen kunnen implementeren in het dagelijks ritme van de leerlingen.

De basisopleiding bestaat uit 2 onderdelen:

  • 1. Workshop
    • 4 uur, theorie en praktijk
    • Na afloop uitreikinng van de handleiding
  • 2. Scholingsmomenten
    • 5 uur individuele scholing, deze scholing is tijdens de beweeglessen
      • Leerkrachten zijn hier geen extra tijd mee kwijt
      • 30 minuten per scholingsmoment
    • 1 uur bouwevaluaties
      • 2 x 30 minuten per jaar
  • Duur: 1 jaar, uren verspreid over het jaar
  • Certificaat: Bij afronding van het eerste jaar

Extra informatie over inhoud van de opleiding:

  • Workshop voor alle leerkrachten van de basisschool
    • 4 uur durende workshop
    • Waarom + Wat is Natuurlijk Bewegen?
    • Visie + doelstellingen
    • Theoretische achtergronden
    • Praktische uitvoering / toepasbaarheid
    • Digitale ondersteuning
  • Handleiding
    • Uitreiking na afloop workshop
    • Theoretische + praktische informatie
  • Scholingsmomenten
    • Individuele scholing
      • 5 uur per leerkracht verdeeld over het schooljaar
      • 30 minuten per scholingsmoment
      • Gericht op:
        • Organisatie van bewegen
        • Kwantiteit + kwaliteit van bewegen
    • Bouwevaluaties
      • 2x per jaar over organisatie, kwaliteit en kwantiteit
      • 30 minuten per evaluatie
  • Certificaat
    • Na goed afleggen van de opleiding
    • Zij mogen Natuurlijk Bewegen ook op andere scholen geven

 

Meer informatie
10-09

Widdonckschool Heibloem

Natuurlijk Bewegen

Impressiefilm over het waarom van Natuurlijk Bewegen en de beleving van
leerkrachten, leerlingen en ouders.

Wat anderen zeggen over Natuurlijk Bewegen

Laika Cortenbach

Al jaren loop ik door de school en zie ik kinderen die gebaat zouden zijn bij meer beweging. Kinderen die de behoefte hebben om buiten te zijn, kinderen die moeite hebben om hun lichaam te beheersen, kinderen die leren door fysiek meer in actie te zijn, samen actief te zijn. Het werd steeds vaker een onderwerp van gesprek wanneer ik met collega's over kinderen en onderwijs aan het praten was. Wat heeft dit kind nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?

Ruim een jaar geleden kwam ik in contact met Paul van de Weerden en Teun Custers. Al tijdens het eerste gesprek bleek dat we een gezamenlijke constatering hadden vanuit een verschillend perspectief. Namelijk behoefte aan meer beweging bij kinderen voor een goede ontwikkeling. Door samen te werken vanuit de verschillende expertises zijn mijn collega's met de kinderen aan de slag gegaan. Elke dag naar buiten en bewegen. Vanzelfsprekend in de natuurlijke omgeving: Natuurlijk Bewegen. De positieve effecten daarvan zijn fantastisch en overtuigend. Natuurlijk bewegen werkt ondersteunend voor elk kind! Daar word ik heel blij van.

Directrice
OBS de Ranonkel

Raymond van Wetten

We zijn gestart met Natuurlijk Bewegen op het Toverkruid omdat we het heel belangrijk vinden dat kinderen voldoende (goed) bewegen. Het grote voordeel van deze manier van bewegen is dat het altijd op alle plekken uitgevoerd kan worden. De leerkracht bepaalt het ideale moment voor zijn/haar groep om buiten te gaan bewegen.

Komend schooljaar gaan we met verschillende groepen het hele traject opstarten. Na verloop van tijd kunnen we dan de effecten van het dagelijks bewegen in beeld brengen. We willen op termijn het Natuurlijk Bewegen binnen alle klassen hebben geïntegreerd.

Directeur
Obs het Toverkruid