Werkwijze

Alle leerkrachten die met Natuurlijk Bewegen aan de slag gaan, nemen deel aan de opleiding van Natuurlijk Bewegen.

Hierbij doorlopen ze 2 opleidingen:

1. Basisopleiding - Natuurlijk Bewegen

2. Vervolgopleiding - Natuurlijk Bewegen

 

1. Basisopleiding - Natuurlijk Bewegen

Allereerst vindt er een workshop plaats waarbij alle leerkrachten aanwezig zijn. Deze workshop behandelt o.a. de handleiding die leerkrachten ontvangen. Na deze workshop starten de leerkrachten al met het geven van de beweeglessen. Tijdens deze beweeglessen vindt er individuele scholing plaats door een coordinator van Natuurlijk Bewegen. Hierbij wordt aandacht besteed aan de organisatie, kwaliteit en kwantiteit van bewegen. Na afloop van de 1e periode vindt er een gezamenlijke  bouwevaluatie plaats. De intensiteit van de opleiding is in het begin hoog en naarmate het jaar vordert neemt deze af. Leerkrachten zijn bijna geen extra tijd kwijt met deze opleiding, omdat de individuele scholing tijdens de huidige lessen plaatsvindt. Leerkrachten maken gebruik van de digitale ondersteuning. Deze opleiding duurt 1 jaar

2. Vervolgopleiding - Natuurlijk Bewegen

De vervolgopleiding - Natuurlijk Bewegen is opgezet voor de uitbreiding van de kwaliteit, continuering en borging van het niveau van het bewegen.

Scholingsmomenten richten zich op:

Uitvoering van beweegvormen
Saamhorigheidsprocessen in de groep
Sociaal emotionele processen, individueel en per groep
Bewegend Leren
Meer informatie
10-09

Widdonckschool Heibloem

Natuurlijk Bewegen

Impressiefilm over het waarom van Natuurlijk Bewegen en de beleving van
leerkrachten, leerlingen en ouders.

Wat anderen zeggen over Natuurlijk Bewegen

Laika Cortenbach

Al jaren loop ik door de school en zie ik kinderen die gebaat zouden zijn bij meer beweging. Kinderen die de behoefte hebben om buiten te zijn, kinderen die moeite hebben om hun lichaam te beheersen, kinderen die leren door fysiek meer in actie te zijn, samen actief te zijn. Het werd steeds vaker een onderwerp van gesprek wanneer ik met collega's over kinderen en onderwijs aan het praten was. Wat heeft dit kind nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?

Ruim een jaar geleden kwam ik in contact met Paul van de Weerden en Teun Custers. Al tijdens het eerste gesprek bleek dat we een gezamenlijke constatering hadden vanuit een verschillend perspectief. Namelijk behoefte aan meer beweging bij kinderen voor een goede ontwikkeling. Door samen te werken vanuit de verschillende expertises zijn mijn collega's met de kinderen aan de slag gegaan. Elke dag naar buiten en bewegen. Vanzelfsprekend in de natuurlijke omgeving: Natuurlijk Bewegen. De positieve effecten daarvan zijn fantastisch en overtuigend. Natuurlijk bewegen werkt ondersteunend voor elk kind! Daar word ik heel blij van.

Directrice
OBS de Ranonkel

Raymond van Wetten

We zijn gestart met Natuurlijk Bewegen op het Toverkruid omdat we het heel belangrijk vinden dat kinderen voldoende (goed) bewegen. Het grote voordeel van deze manier van bewegen is dat het altijd op alle plekken uitgevoerd kan worden. De leerkracht bepaalt het ideale moment voor zijn/haar groep om buiten te gaan bewegen.

Komend schooljaar gaan we met verschillende groepen het hele traject opstarten. Na verloop van tijd kunnen we dan de effecten van het dagelijks bewegen in beeld brengen. We willen op termijn het Natuurlijk Bewegen binnen alle klassen hebben geïntegreerd.

Directeur
Obs het Toverkruid