Natuurlijk Bewegen Referenties

Leerkrachten over Natuurlijk Bewegen

Ik roep al heel lang dat onze leerlingen te lang achter een tafel moeten zitten. Zij hebben de behoefte om te bewegen en buiten te zijn. Natuurlijk Bewegen was de oplossing. Sinds dit schooljaar werken wij met Natuurlijk Bewegen. De groei in het zelfvertrouwen en zelfbeeld is duidelijk zichtbaar. Daarnaast zie ik dat de kinderen zich in de klas beter kunnen concentreren en samenwerken. De leerlingen en ik zijn erg enthousiast en raden Natuurlijk Bewegen zeker aan!

Bahar Otter – Saltoschool Jan Nieuwenhuizen Eindhoven

Wij zien onze kinderen in alle niveaus genieten van Natuurlijk Bewegen. Het is voor hen een vanzelfsprekendheid, ze vragen erom en het brengt de benodigde rust voor onze leerlingen!

Rien van Pelt – De Vlier Helmond

Natuurlijk bewegen is een enorme toevoeging binnen onze school. Kinderen worden behendiger, zoeken de grenzen van hun kunnen op, gaan motorisch vooruit en kunnen beter samen (buiten)spelen. Daarnaast is het heel leuk en beleven ze er plezier aan. Zelfvertrouwen wordt bevorderd en een groepsgevoel wordt sneller gevormd. Er wordt lekker (buiten) bewogen, dit is goed voor conditie, concentratie en even losmaken. Dat kinderen zelf ervaren dat dingen beter lukken, is een enorme stimulans om nog meer te bewegen.

Loes van Stratum – Zuiderbos Helmond

Natuurlijk bewegen is een manier waarbij je kunt inspelen op de behoeften van de kinderen. Is de concentratie even op? Dan gaan we een frisse neus halen zodat we daarna weer vol energie aan de slag kunnen. We bieden kinderen de kans om weer lekker buiten te zijn, van nature te gaan bewegen en zo de motorische ontwikkeling verder uit te kunnen bouwen. Dit op de tijdstippen dat de kinderen hier behoefte aan hebben.

Sanne Greijmans – Ranonkel Someren


Leerkrachten
Uitspraken over Natuurlijk Bewegen

Leerkrachten over Natuurlijk Bewegen

Het fijne van Natuurlijk Bewegen is dat de lessen heel duidelijk omschreven zijn. De doelen zijn helder en de beweegvormen zijn gemakkelijk aan te leren. De website is heel overzichtelijk. Mocht je een beweegvorm lastig vinden om uit te leggen, kun je de kinderen het middels een filmpje op het digibord laten zien. De spellen zijn afwisselend. Ook zijn andere spellen gemakkelijk in te zetten tijdens de kern van de lessen Natuurlijk bewegen. Zo zijn de doelen van de basisvakken gemakkelijk te koppelen en ontstaat er een mooie manier van bewegend leren.

Anouk van der Sande – ’t Rendal Lierop

Kinderen bewegen meer en de afwisseling tussen inspanning en ontspanning is erg belangrijk. Zowel leerkrachten als kinderen zijn op de Brigantijn enthousiast over natuurlijk bewegen. De lessen zijn goed opgebouwd en gevarieerd. De kinderen zijn enthousiast en actief bezig tijdens de lessen. Naast dat het gezond is om buiten te bewegen, wordt ook de motorische en sociale ontwikkeling van de kinderen verbeterd.

Hilde van Pelt – Brigantijn Someren

Natuurlijk Bewegen is een aanrader voor andere scholen, omdat de kinderen zoveel plezier beleven aan het uitvoeren van allerlei oefeningen en spelvormen buiten. De gezamenlijke bewegingen met de hele groep geeft een fijn gevoel en positieve energie!

Annette Verberne - Rutten – Mariaschool Someren


Leerkrachten
Uitspraken over Natuurlijk Bewegen

Interview onder leerkrachten


Interview
200 leerkrachten

Laika Cortenbach

Al jaren loop ik door de school en zie ik kinderen die gebaat zouden zijn bij meer beweging. Kinderen die de behoefte hebben om buiten te zijn, kinderen die moeite hebben om hun lichaam te beheersen, kinderen die leren door fysiek meer in actie te zijn, samen actief te zijn. Het werd steeds vaker een onderwerp van gesprek wanneer ik met collega's over kinderen en onderwijs aan het praten was. Wat heeft dit kind nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?



Ruim een jaar geleden kwam ik in contact met Paul van de Weerden en Teun Custers. Al tijdens het eerste gesprek bleek dat we een gezamenlijke constatering hadden vanuit een verschillend perspectief. Namelijk behoefte aan meer beweging bij kinderen voor een goede ontwikkeling. Door samen te werken vanuit de verschillende expertises zijn mijn collega's met de kinderen aan de slag gegaan. Elke dag naar buiten en bewegen. Vanzelfsprekend in de natuurlijke omgeving: Natuurlijk Bewegen. De positieve effecten daarvan zijn fantastisch en overtuigend. Natuurlijk bewegen werkt ondersteunend voor elk kind! Daar word ik heel blij van.


Directrice
OBS de Ranonkel

Raymond van Wetten

We zijn gestart met Natuurlijk Bewegen op het Toverkruid omdat we het heel belangrijk vinden dat kinderen voldoende (goed) bewegen. Het grote voordeel van deze manier van bewegen is dat het altijd op alle plekken uitgevoerd kan worden. De leerkracht bepaalt het ideale moment voor zijn/haar groep om buiten te gaan bewegen.



Komend schooljaar gaan we met verschillende groepen het hele traject opstarten. Na verloop van tijd kunnen we dan de effecten van het dagelijks bewegen in beeld brengen. We willen op termijn het Natuurlijk Bewegen binnen alle klassen hebben geïntegreerd.


Directeur
Obs het Toverkruid

Leerkrachten over Natuurlijk Bewegen

Enkele leerkrachten met hun bevindingen over Natuurlijk Bewegen




Leerkrachten
Obs de Ranonkel

Ouders over Natuurlijk Bewegen

In de onderstaande video geven ouders hun mening over Natuurlijk Bewegen


Ouders van leerlingen
OBS de Ranonkel

Wethouder enthousiast over Natuurlijk Bewegen

Elke dag een half uur 'Natuurlijk Bewegen' wat een mooi project op BS de Ranonkel. En wat mooi dat kinderen zelf aangeven dat ze fitter, gezonder en leniger zijn en daarna weer beter in de klas kunnen werken. Complimenten aan alle partijen. Dat is nog eens werken aan vitaliteit, eigen kracht, samen sterk en gewoon doen. Top!


Theo Maas
Wethouder van Onderwijs te Someren

Leerlingen over Natuurlijk Bewegen

Leerlingen over hoe zij Natuurlijk Bewegen ervaren:



 




Leerlingen
OBS de Ranonkel